Welcome

RSS

CERPEN 3: RUPANYA, DIA ADMIRER AKU?!

Rupanya, dia admirer aku?!
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This

Cerpen: Rupanya,Dia Admirer  Aku?!
Karya   : Nurulizza Hj Ab Karim

“Hakim, kau ni umur sudah mencecah 30 tahun tetapi masih lagi tidak mempunyai  teman wanita. Apa nak jadi dengan  kau ni?. Hakim, mak dah tua sayang! Entah esok lusa mak akan dijemput olehNya. Jadi, sebelum mak menutup mata mak teringin sangat makan nasi minyak kau. Kau tahu tak?” bebel Mak Limah kepada anak  tunggal terunanya. “Mak, bukan Hakim yang tak nak kahwin tetapi buat masa ini, tiada siapa yang sudi dengan anak mak ini. Sekarang ini mak, kebanyakkan perempuan memandang pada harta dan kedudukan. Hakim ini hanyalah  pekerja bawahan je mak. Lainlah kalau anak mak ni jutawan mesti ramai yang tergila-gilakan Hakim mak” balas Hakim. “ Kau ni Hakim, bila mak cerita soal kahwin ada saja jawapan yang kau beri ya nak. Tak pernah mak dengar jawapan yang boleh menggembirakan hati mak. Ini tidak buat mak sakit hati lagi “ .”Dan hendaklah kamu  beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukannya  Dia dengan sesuatu  apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa, kaum kerabat , anak-anak yatim dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang jauh , rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu milikki. Sesungguhnya  Allah tidak suka kepada kepada orang-orang sombong dan takbur membangga-banggakan diri- ( An- Nisa 4:36)  Hakim berumur 30 tahun tetapi masih lagi tidak mempunyai  teman wanita. Beliau bekerja sebagai Pensyarah  Usuluddin dan Falsafah di Universiti Kebangsaan Malaysia. Orangnya boleh tahan juga. Berkulit putih, hidung mancung tingginya lebih kurang 182cm dan berkaca-mata. Hakim merupakan anak tunggal Mak Limah dan Pak Ashraf. Selepas Pak Ashraf meninggal  kemalangan jalan raya sewaktu pulang dari menghantar anak tunggalnya menghadiri kelas fardhu ain. Pak Ashraf merupakan salah seorang nelayan semasa hayat hidupnya.  Hidup mereka anak-beranak diibaratkan “ kais pagi makan pagi, kais petang makan petang” dan kadang-kala, pernah juga mereka terpaksa mengikat perut kerana beberapa hari Pak Ashraf tidak turun kelaut untuk mencari rezeki kerena beliau dilanda demam panas. Kehidupan mereka bahagia walaupun adakalanya terpaksa menahan  kelaparan. Walaupun hidup tidak mewah tetapi  mereka anak beranak  tetap hidup dalam  suasana tenang dan bahagia  dimana cara hidup mereka berpandukan Al-Quran  dan keimanan didada.

Aina Musyirah merupakan salah seorang pelajar yang mengikut Pengajian Usuluddin dan Falsafah di Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau berasal dari Port Dickson. Orang Pd lah katakan.  Berumur 18 tahun dan merupakan pelajar semester pertama. Kali pertama Aina mengikut kelas  yang mana diajar oleh Hakim, dia merasa sesuatu yang sukar diluah dengan kata-kata. Aina merasa ada tarikan tersendiri  yang dimiliki oleh Hakim yang membuatkan dirinya tertanya atau sedang dibuai sesuatu di masa lampau. “ Insyirah, saya rasa saya pernah jumpa Encik Hakim ini, tetapi saya lupa dimana. Saya rasa macam ada sesuatu  je tetapi saya  tidak mampu meluahkan perasaan apa yang saya rasa ini kepada awak” cerita Aina kepada sahabat karibnya  Insyirah. “Saya rasa mesti awak tu sudah jatuh cinta dekat Encik Hakim sebab tu awak rasa macam tu. Saya tahulah kan Encik Hakim itu hensem orangnya dan tidak mustahil jika beliau menjadi kegilaan kaum hawa seperti kita ini. Awak, jangan layan sangat rasa tu..ingat kita datang kemari dengan niat kita nak menuntut ilmu disamping itu juga kita nak menolong keluarga yang selama ini banyak berkorban tenaga dan wang untuk melihat kejayaan kita. Jika awak rasa sesuatu cuba awak buat solat isthikarah untuk mintak petunjukNya” “ Dan mintalah pertolongan ( kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan  sembahyang ;dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat  kecuali kepada orang yang kusyuk; (Al- Baqarah :45). “ Terima kasih Insyirah. In sha Allah saya akan ikut apa yang awak sarankan”. “ Sama-sama. Kita sahabat saling perlu mengingatkan antara satu sama lain jika salah seorang antara kita terlupa kan kan Aina”.

Semasa di kelas Encik Hakim, Aina tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap pembelajaran yang sedang berjalan. Fikirannya melayang entah dimana. Kelakuannya disedari oleh Insyirah. “ Aina, awak ini kenapa? Kan saya kata jangan layan sangat perasaan awak tu! Tumpukan perhatian kepada kelas. Nanti awak juga yang rugi. Awak nak ke ulang sem. Tentu tak nak kan. Dah, lupakan perkara tu!. Jangan sebab perasaan awak tu, awak mengabaikan pelajaran” nasihat Insyirah kepada sahabat karibnya. Tanpa disedari Aina juga, kelakuannya juga telah diperhatikan oleh Encik Hakim dimana beliau melihat Aina asyik merenung wajahnya tanpa berkelip sehinggakan dia sendiri naik segan dengan tingkah laku pelajarnya. Dirumah, semasa Hakim berada didalam biliknya, dia termenung sendirian sambil berfikir. Kenapa pelajarnya yang bernama Aina Musyirah asyik merenungnya setiap kali sesi pembelajaran. Adakah Aina sudah jatuh cinta dengannya? Atau pun sekadar hanya suka-suka yang tidak membawa maksud mencintai. Setelah difikir-fikir, hati nakalnya berkata “ si Aina tu pun boleh tahan juga orangnya. Tinggi orangnya, berkulit putih dan hidungnya mancung. Ada juga macam minah arab. Alahai, kalau jadikan isteri boleh tahan juga orangnya. Siapa yang tak nak isteri yang cantik dan mempunyai akhlak yang secantik rupanya. Orang gila pun mesti ada citarasa. Inikan pula si Hakim yang handsome dan bekerjaya lak tu kan”. Hakim akan cuba menyiasat kenapa pelajarnya yang bernama Aina melakukan demikian. “ Hakim.. oo Hakim marilah turun makan nak oii! Tak akan nak diet lak kan. Kamu tu dah  lah kurus nanti bertambah kurus lak macam lidi, tiada sapa lak yang berkenan dengan anak mak sorang ni” jerit mak Limah. Terperanjat Hakim dengan jeritan emaknya. Segala angan-angannya sebentar tadi lenyap terus. Angan-angan yang mungkin diperolehi ataupun tidak, dia hanya berserah kepada takdir. Rupanya dalam diam juga si Hakim  suka dekat pelajarnya. Cinta pandang pertama lah katakan.

“Insyirah, saya rasa saya memang dah mula jatuh cinta dekat Encik Hakim. Nak kata cinta pandang pertama, saya rasa bukan sebab itu. Ada sesuatu yang membuatkan perasaan sayang saya terhadap dia. Sampai sekarang saya masih belum temui kenapa saya berperasaan demikian” keluh Aina kepada Insyirah. “ Aina, jika awak hendak mencari jawapan yang pasti awak dah buat tak yang saya suruh awak solat isthikarah. Minta doa kepada yang Maha Esa supaya persoalan di hati awak selama ini terjawab. Tak perlu memeningkan kepala untuk berfikir. In sha allah, tidak lama kemudian awak akan temui jawapannya”. “ Buat masa ini saya tak boleh lakukannya sebab A.B.C. ( Allah bagi cuti), jika sihat nanti saya akan lakukan ye. Terima kasih awak! Awaklah sahabat saya dunia dan akhirat”.

“ Baiklah kelas sampai disini saja perjumpaan kita untuk hari ini. Jika ada sesiapa dikalangan anda yang tidak faham tentang pembelajaran kita hari ini bolehlah datang ke bilik saya untuk mengetahui lebih lanjut apa yang anda tidak faham. Jangan malu dan segan. Kalau malu anda yang rugi. Disini saya ingin ingatkan jika kaum hawa ingin berjumpa dengan saya eloklah bawa rakan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. Kita adalah manusia yang tak sempurna. Jika nafsu telah menguasai fikiran semua yang haram boleh terjadi. Saya ingatkan untuk diri saya dan tak lupa juga buat kaum hawa yang ingin berjumpa saya. Aina  Musyira nanti kamu bawa muhrim jumpa saya bila kamu ada kelapangan ye?” Sempat lagi Hakim memberi arahan kepada pelajarnya. Aina terkejut dan kehairanan kenapa tetiba saja Encik Hakim nak berjumpa dengannya. “Insyirah, napa ye tetiba Encik  Hakim nak berjumpa saya?” Tanya Aina kepada sahabat karibnya. “ Sukar untuk saya menjawab soalan  awak tu Aina. Nanti kalau kita ada masa kita pergi jumpa dia ya. Manalah tahu dia nak mengenali awak dengan lebih rapat. Kih..kih.. Dalam diam dia mencintai awak. Alahai, bestnya!. Kalau dia minat dekat saya macam dunia ini ana yang punya. Sori, terperasan lah pula kan kan Aina”.

12 Tahun yang lalu.

“Baiklah adik-adik yang abang Hakim sayangi, sekarang sudah sampai untuk masa kita berehat dan makan. Jadi, sebelum makan apa yang perlu kita buat ye? Emm...sudah tentu kita kena baca doa untuk mengucapkan terima kasih kepada Allah. Selepas makan, adik-adik yang abang sayang boleh main di taman permainan ye sehingga pukul 10.30 pagi dan seperti biasa kita sambung belajar ye?”. Katanya kepada kanak-kanak Tadika Telok Pelandok. Sementara menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia, Hakim telah bekerja sementara sebagai guru tadika yang mengantikan Cikgu Ayu yang cuti bersalin selama 3 bulan. Jadi, selama itu juga Hakim menjadi pendidik dan pengasuh kanak-kanak  berumur 5 hingga 6 tahun di situ. “ Abang Hakim, Musyirah jatuh masa nak naik papan jongkang-jongket tadi. Lututnya berdarah! beritahu Tini kepada Abang Hakim. Hakim dengan kelam-kabutnya terus melulu ke tempat yang dikatakan tadi dan melihat keadaan Musyirah. Lututnya terkoyak. Perlu rawatan di klinik. Hakim tanpa melengah masa lagi memberi bantuan pertolongan cemas kepada anak didiknya. “ Musyirah, kenapa tak berhati-hati? Kan dah jatuh. Sakit tak? Meh, sini abang  lap darah ini dengan kain lepas tu kita pergi klinik ye”. Musyirah memandang saja gerak-geri Hakim untuk mengubati lukanya. Di dalam hatinya berkata, segak juga abang Hakim ni ye!. Kulitnya yang putih berkaca-mata memang ada gaya tarikan tersendiri. Ketika itu, bayangkan dengan umur Musyirah yang baru berusia 6 tahun sudah pandai jatuh cinta. Dasyat betul kan budak zaman sekarang. Dulu, kita 6 tahun tidak pandai langsung soal cinta. Begitu canggihnya teknologi hari ini. Selepas daripada kejadian itu, Musyirah nekad dan berniat didalam hatinya satu hari nanti dia akan menjadi milik Abang Hakim seandainya dia ditakdirkan untuk Hakim. Selepas kejadian itu juga Musyirah rajin pergi ke sekolah  dan bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh. Abang Hakim menjadi idolanya untuk dia lebih berjaya dimasa hadapan.

“ Astagfirullahalazim, Subhanallah! Baru saya ingat yang saya pernah menjadi admirer abang Hakim semenjak saya berumur 6 tahun lagi. Masa itu Encik Hakim menjadi guru tadika sementara saya. Masa itulah, saya dah memasang angan-angan yang satu hari nanti saya akan jadi miliknya dan saya jadikan dia sebagai semangat untuk saya terus berjaya sehingga ke hari ini” luah Aina kepada rakan sebiliknya  Insyirah. Aina teringat kembali kisah lama selepas dia minta petunjuk daripadaNya untuk mencari jawapan yang pasti. Alhamdulillah doanya untuk kearah itu telah dimakbulkan olehNya.” Aina, sekarang awak dah dapat apa yang awak cari selama ini. Jadi, apa tindakan awak seterusnya?” Tanya Insyirah kepada sahabatnya.” Buat masa ini saya rasa, saya nak  diamkan diri. Saya yakin seandainya Encik Hakim telah ditakdirkan untuk saya, satu hari nanti kami pasti akan bersama. Untuk makluman awak juga sehingga sekarang kasih dan sayang dia tidak pernah surut walaupun hampir 12 tahun kami terpisah ianya tetap utuh dan bertambah erat lagi setelah saya berjumpa kembali dengannya”.” Saya rasa awak perlu meluahkan seandainya awak berpeluang melakukan demikian. Manalah tahu kalau Encik Hakim pun jatuh cinta pandang pertama dekat awak. Kiranya meriah dan gembiralah awak nampaknya kan.. kan” gurau Insyirah kepada kawannya.” Saya rasakan saya nak jumpa dengan Encik Hakim. Encik Hakim kan nak jumpa dengan saya. Jadi, saya rasa elok saya jumpa dia. Mungkin ada perkara yang dia nak bincangkan” Aina meluahkan rasanya.

“ Mak, Hakim perhatikan dekat universiti ada seorang pelajar Hakim ini namanya Aina Musyirah. Hakim perhati gerak-gerinya selalu curi-curi pandang anak mak ini. Hakim tak tahu napa? Mungkin dia minat atau dia sedang memberi sepenuh perhatian kepada pelajaran yang sedang berjalan. Hakim tak pasti apa yang dilakukan. Mak, nak tahu tak orangnya pun boleh tahan juga. Pakej untuk menjadi seorang isteri lengkap jugalah katakan”. luahHakim kepada maknya yang sedang melipat kain baju. “Hakim. Mak tak kisah siapa yang kau pilih untuk jadikan isteri dan menantu mak nanti. Yang mak inginkan adalah menantu yang solehah yang boleh menjaga kau nanti bila mak dah tak ada nanti”.” Mak, Hakim yakin seandainya dia milik Hakim dia mampu lakukan seperti apa yang mak inginkan. Untuk makluman mak juga, Hakim ada mengerjakan solat isthikarah yang mana Hakim minta diberi petunjuk jalan yang mana harus Hakim ambil. Alhamdulillah, Hakim diberi petunjuk yang Hakim ada bertemu dengan seorang perempuan dialam mimpi yang mana  wajah perempuan itu seiras Aina Musyirah. Hakim yakin ini menunjukkan yang dia memang  telah ditetapkan untuk Hakim” beritahu Hakim kepada maknya. Hakim ada perancangan tersendiri. Jika Aina Musyirah jumpa dia nanti, dia akan meluahkan perasaan dan hajat untuk meminang Aina nanti. Dia tak nak bercinta  tetapi dia ingin bercinta  selepas nikah kerana itu lebih elok dimana dia boleh mengawal nafsu sebelum halal untuk dia milikki Aina. Mak Limah berharap agar Hakim cepat bertemu dengan tulang rusuknya.

Aina berhajat  jumpa Encik Hakim  selepas kelas Puan Aisyah yang akan tamat kelasnya pada pukul 10.00 pagi hari ini. “ Insyirah, lepas ni nanti teman saya jumpa Encik Hakim ya. Saya rasa macam ada satu perasaan yang membuatkan saya teringin berjumpa dengannya”. “ Ok je! Saya pun x sabar nak tahu apa yang terjadi dengan hubungan awak dengan Encik Hakim. Saya rasa awak berdua memang ditakdirkan untuk saling cinta –mencintai” luah Insyirah kepada sahabatnya itu. Selepas tamatnya kelas Puan Aisyah, Insyirah menemani  Aina  berjumpa dengan Encik Hakim. “ Assalammualaikum, Encik Hakim” ucap Aina dan Insyirah  sambil ketuk pintu bilik pensyarah. “ Waalaikumusalam,eh! Aina  dan Insyirah . Masuklah!. Jangan malu ye. Terima kasih Aina dan Insyirah kerana sudi hadir jumpa saya”. Aina dan Insyirah jawab serentak. “Sama-sama Encik Hakim.” “Baiklah! Saya tak nak ambil masa kamu berdua. Jadi disini saya ingin berterus terang kepada Aina Musyirah dimana sebenarnya hati saya sudah tertawan dengan awak dan bersaksi sahabat awak iaitu Insyirah sekiranya awak sudi saya ingin jadikan Aina sebagai pendamping diri saya yang halal. Saya tak nak bercinta dahulu. Jika Aina bersetuju dan menerima saya seadanya, In sha Allah selepas Aina habis  semester ini saya akan hantar pinangan.Itupun sekiranya Aina bersetuju” Encik Hakim dengan beraninya meluahkan rasa yang tersimpan selama ini kepada pelajarnya itu. Aina menjawab pertanyan  Encik Hakim “ Encik Hakim, sekiranya benar Encik Hakim benar-benar menghajatkan kearah itu bolehlah berjumpa dengan  ayah dan mama saya. Jika mereka setuju, In sha allah saya pun turut setuju”. “ Kalau itu jawapan awak, in sha allah cuti semester minggu pertama saja saya terus meminang  dan minggu kedua kita terus menikah. Saya rasa kita tidak perlu menunggu lama untuk perkara yang baik ini. Lagipun umur saya bukannya muda lagi. Dah masuk 30 tahun. 12 tahun lebih tua daripada awak. Saya harap awak tak kisah dengan perbezaan umur kita yang terlampau ketara bezanya”.  “ Jika itu yang Allah telah tetapkan untuk jodoh saya, saya akan terima seadanya. Mungkin ada hikmah  disebalik apa yang berlaku”. Insyirah menjadi saksi cinta mereka dimana semasa Encik Hakim dia ada bersama menemani.

Selepas beberapa bulan kemudian



“Aku terima nikahnya Aina Musyirah Binti  Abdul Karim  dengan maskahwinya dua ratus ringgit tunai” jawab Hakim. Hakim telah pun selamat bernikah dengan pelajarnya Aina Musyirah. Majlis mereka sederhana saja. Aina tak mahu diadakan majlis besar-besaran kerana tak nak membazir. Membazir merupakan amalan syaitan. Aina dan Hakim sujud syukur selepas selesainya majlis lafaz nikah yang dilafaz oleh Hakim. Di dalam sebuah hadis Abu Said yang agak panjang, beliau menyebutkan bahawa para sahabat lain mengajarnya:“Jika isterimu nanti datang menemuimu, hendaklah kalian berdua solat dua rakaat. Lalu mintalah kepada Allah kebaikan isterimu itu dan mintalah perlindungan kepadaNya daripada keburukannya. Selanjutnya terserah kamu berdua.” (Riwayat Ibnu Abi Syaibah).  Setelah selesai majlis tersebut Aina dan Hakim serta ahli keluarga mereka bergotong-royong mengemas  rumah dan peralatan yang digunakan untuk majlis perkahwinan itu. Semasa dibilik pengantin, Hakim terlebih dahulu memasuki bilik kerana ingin mengerjakan solat maghrib dan diikuti isteri yang baru dinikahi. Ini adalah kali pertama Aina solat berimamkam suaminya. Rasa gembira tidak terkata. Walaupun masih lagi malu-malu untuk bermesra dengan suaminya dia tetap gagahkan jua. Sampai bila dia harus malu sedangkan mereka sudah halal untuk melakukan apa saja.  Selesai solat berjemaah mereka berbual seketika maksudnya sesi pengenalan walaupun dah mengenali satu sama lain sebelum ini.” Sayang, napa ni? masih malu lagi ke? Jangan lah cam tu sayang. Abang rasa ganjal lak bila sayang abang ni senyap dan kaku. Sekarang ini sayang tak perlu malu dengan abang. Kita sudah pun menjadi suami isteri yang sah sayang” bebel Hakim kepada isteri tercinta. “ Abang, maafkan Aina. Aina masih lagi malu dengan abang. Sebelum ini, abangkan pensyarah Aina. Rasa kekuk pun ada. Abang jangan risau, Aina akan cuba buang perasaan malu ini untuk kebahagian kita bersama. Sayang, harap abang bimbinglah sayang kearah kebahahagian kita bersama” beritahu Aina kepada suaminya. Hakim berasa gembira walaupun mereka tidak bercinta tetapi mereka diberi kesempatan olehNya untuk menjadi pasangan yang halal. Dalam masa yang sama, dia yakin Aina mampu  melakukannya. Dimana tadi dia ada mendengar Aina sudah menggunakan nama panggilan manja. “ Sayang,kita sebagai suami isteri saling bantu-membantu untuk kita mencari keredhaan dan kebahagian keluarga kita. Jangan risau ye. Abang yakin sayang akan bahagia bersama abang. Kita mohon kepada Allah supaya apa yang kita hajati akan didengari dan akan dimakbulkannya doa kita nanti”. Abang, sebenarnya sayang ada rahsia  yang  sayang simpan dan pendamkan selama ini. Abang nak tahu tak, sebenarnya dari dulu sayang sudah mula mencintai abang dan berhajat untuk menjadi isteri abang satu hari nanti. Sekarang, doa sayang sudah pun dimakbulka olehnya. Abang menjadi suami sayang. Abang ingat tak semasa abang menjadi guru tadika sementara di Tadika Kemas Telok Pelandok dimana masa itu abang ada tolong seorang kanak-kanak yang jatuh daripada jongkang-jongket. Untuk makluman abang budak kecil itulah sayang orangnya. Sejak dari itu, sayang dah mula mencintai abang. Gatal kan sayang ni. Umur baru 6 tahun tapi dah pandai jatuh cinta.Semenjak itu sayang pasang angan-angan yang sayang akan jadi isteri abang.  Dalam kita tak sedari kita telah pun dipertemukan olehnya. Kali pertama sayang lihat abang, sayang rasa ada satu perasaan yang sukar ditafsirkan. Kalau abang perasan, sayang kan selalu tenung abang masa sesi pembelajaran dijalankan. Satu hari, sayang buat solat isthikarah minta petunjuk kepadanya. Alhamdulillah, wajah abang muncul dalam mimpi. Sayang, terperanjat tetiba saja abang kata kalau ada masa jumpa abang. Masa itu sayang tertanya kenapa abang nak  jumpa sayang. Rupanya yang abang berkenan nak ambil sayang jadi isteri abang. Masa itu ayang gembira sangat . Sayang jadi admirer abang dan merangkap isteri abang” luah Aina kepada suaminya. Hakim terharu dengar luahan hati isterinya. Tidak sangka isterinya mulai mencintai dirinya semenjak umur 6 tahun lagi. Bukan semua orang semasa bermur 6 tahun sudah pandai mengenali cinta.Mungkin isterinya adalah salah seorang insan terpilih. “ Amboi! kecil-kecil dah pandai bercinta ye.Boleh tahan juga isteri abang ini. Rupanya, saya ini admirer abang ye. Nasib baik sayang pandai menilai masa itu. Kalau tak rugilah abang. Jom sayang! Kita tidur ya. Abang dah mengantuk sangat ini” beritahu Hakim kepada isterinya. Setelah masing-masing meluahkan perasaan  dimalam pengantin mereka hidup bahagia dan dikurniakan 2 orang cahaya-mata. Pada mulanya  sebagai admirer, dengan restu Allah akhirnya mereka menjadi pasangan suami isteri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Inginku Memilikimu

INGINKU MEMILIKIMU
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo



Inginku miliki, disayangi dirimu
Walaupun harus menempoh badai
Cintaku ini benar-benar untukmu
Menyayangi tanpa berbagi lagi

Walaupun sering hatiku disakiti
Aku tetap mencintai
Kusedari itu adalah ujianmu
Menguji sejauh mana cintaku ini

Disini inginku nyatakan
Hanya dirimu penghias hati
Walaupun aku sering diuji
Demi kasih sayang akan ku pertahankan

Tidak akan mengharap lagi
Jika diri ini tidak dipeduli
Walaupun hatiku ini dilukai
Tetap jua akan kugagahi

Inginku jeritkan disini
Sekuat suara "I LOVE YOU"
Tiada lagi segan silu
Hanya dirimu yang ingin kumiliki

Jika diberi pilihan nanti
Tiada nama lain akanku senaraikan
Hanya dirimu calon pilihan
Pemilik jiwa, penerima hati

Cetusan Hati : Nurulizza Hj Ab.Karim
Hanya Mampu Tersenyum




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

INIKAH CINTA

INIKAH CINTA
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo



Rindu hatiku membuak kepadanya
Wujud pula seribu satu rasa
Inilah yang dikatan cinta
Menjauh seketika hati merana

Rindu hati jika tak jumpa
Sekian lama memendam rasa
Sampai bilapun akan dinanti
Menanti hadirnya merawat resah ini

Gelisah dan rindu berlagu lagi
Riangnya mereka berkejaran sendiri
Setiap hari tetap menanti
Merawat rindu mengubat hati

Gelisah didada menantikannya
Menyanyikan alunan rindu ini
Agar dirinya disana mengerti
Disini diri merana terseksa

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CINTA DAN AIRMATA

CINTA DAN AIRMATA
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo

Bila dilambung cinta semua yang dirasa indah belaka. Senyuman terukir  seindah suria menjelma dipagi hari. Terbuai seketika  keasyikkan yang tanpa diketahui telah membuatkan jiwa kita terbang jauh diangkasa. Dibelai, dimanja dan dihargai tanpa  meruntuhkan akidah kita sebagai muslimin dan muslimat. Percintaan kita  sentiasa kita jagai bagi memastikan ianya tidak merosakkan keimanan dan kecintaan kita kepada Allah yang banyak menganugerahkan kenikmatan duniawi. Tidak dapat kita meluahkan betapa indahnya kita dialam percintaan. Segala-galanya kita dilayan sebagai seorang putera dan puteri raja yang sedang menakluki sebuah Negara. Segala tuntutan antara kita  akan cuba dipenuhi oleh pasangan kita. Kita semestinya memastikan permintaan yang kita kehendakki atau diperlukan  tidak melanggar syariat islam yang menghalalkannya.
            Cinta dan airmata  merupakan sahabat karib yang kita tidak  mampu untuk memisahkan  mereka yang diibarat seperti “bagai aur dengan tebing dan “ isi dengan kuku” yang mana ianya saling dokong-mendokong untuk memastikan perjalanan percintaan yang kita perolehi sentiasa didalam kebahagian. Kita juga ingin mengakhiri hubungan percintaan di jinjang pelamin. Indahnya andai impian yang kita lakarkan menjadi kenyataan. Bayangkan kita dibelai  dan dimanja tanpa kita perlu berfikir sama ada ianya halal atau haram. Bebas melakukan  apa saja tanpa ada batasan yang menghalangnya. Indahnya kurnian Ilahi. Begitu dia menyayangi dan mencintai hambanya tanpa melihat darjat dan kedudukan. Itulah kelebihan yang kita milikki berbanding dengan makhluk lain dimuka bumi ini. Kenikmatan yang tidak terhingga nikmatnya.
            Tidak boleh menafikan dalam kita mencintai dan dicintai  tidak semestinya kita sentiasa berada dalam keadaan bahagia. Dugaan dan ujian  sentiasa mencemburui kebahagiaan kita. Datangnya ia, sebenarnya membawa hikmah yang mana darinya jua kita boleh mengetahui sifat  sebenar pasangan kita. Dimana kesabaran pasangan saat-saat genting  menghadapinya. Disini juga kita memerlukan kekuatan mental yang kuat untuk kita tidak mudah melatah  dalam menghadapinya. Tersalah langkah akhirnya kita kemurungan. Disini, yang mampu saya jelaskan terlalu mengikut nafsu hubungan yang terjalin tiba-tiba saja menjadi dingin. Salah seorang daripada kita akan tersentuh hatinya. Jadi apa yang berlaku seterusnya kekecewaan yang akan menghampiri kita. Adakalanya, ada juga pasangan yang bijak menghadapinya  tanpa memikirkan godaan nafsu yang kadang-kala  tidak menentu. Terlampau mengikut perasaan akhirnya airmata yang tinggal yang hanya mampu  meluahkan perasaan kita ketika ini. Airmata terus mengalir  tanpa henti-henti. Kebijaksanaan perlu bagi kita tidak terusan membazirkan airmata.
            Kadang-kala, dalam kita meluahkan perasaan yang kita tidak puas hati dengan pasangan dengan tujuan untuk kita memperolehi ketenangan jiwa dan meleraikan kekusutan hati. Dalam masa yang sama juga tanpa kita menyedari airmata  jatuh melimpahi muka. Jangan gelak ye!! Ada juga yang menangis teresak-esak dalam meluahkan rasa hati kepada sidia. Jadi, jika pasangan anda mengeluarkan airmata anda seharusnya berpijak dibumi yang nyata. Anda sebagai pendengar luahan hatinya perlu bertindak mengurangkan esakan tangisan sidia bagi meredakan keadaan. Jangan pula sedang sidia menangis, anda mengejek cara tangisannya. Itu adalah cara yang kurang matang dalam meredakan sesuatu masalah yang dihadapi. Untuk mengurangkan esakan tangisan  sidia anda seharusnya bijak membuat lawak untuk membuat sidia gelak dalam tangisan. Kalau tak percaya cubalah tips ini. Pasti anda mengetahui jawapannya nanti.
            Cinta dan airmata yang memang sudah sebati dalam jiwa setiap insan. Tidak mampu dipisahkan lagi. Memang tidak boleh menafikan   airmata yang mengalir  tidak semestinya ia mengalir  dalam kedukaan atau kegembiraan. Ianya bergantung kepada  keadaan itu sendiri. Dalam kita gembira, meluahkan rasa cinta dan rindu pun ianya akan menitis tanpa kita sedari. Airmata yang menitis bukanlah airmata hipokrik. Kita harus fahami konsep airmata. Ketawa atau senyum memang kita maklum bahawa disebalik ketawa ada airmata yang mengalir. Jiwa sengsara, hati menangis tiada siapa yang tahu kecuali Allah s.w.t.
            Dalam kita memendam rasa terhadap pasangan pun ianya mampu mengalirkan airmata. Maksudnya disini, jika kita tidak mampu meluahkan sesuatu yang terpendam dengan sidia dikala kesunyian ianya pasti hadirnya kesedihan. Kesunyian dan kesedihan saling perlu-memerlukan untuk menambah lagi rasa kedukaan. Didalam kita menantikan sesuatu daripada pasangan yang mana dalam masa yang sama sidia terlalu sibuk dengan tugasan harian sehingga terlupa perkara yang wajib pun kadang-kala mampu menitiskan airmata. Betapa sensitifnya kita dialam percintaan. Ada juga kalanya, pasangan kita akan mempersoalkan kepada kita yang mana sebelum dia mengenali kita mungkin dia melihat kita sebagai manusia yang ceria tanpa menunjukkan sikap yang boleh memalukan diri kita sendiri. Jadi bila kita sudah bertukar status daripada sahabat kepada kekasih 99% kemungkinan akan berubah sikap kita sebelum ini. Betul tak? Jangan hipokrik tau!. Saya sendiri pun pernah merasainya dimana insan tersayang pun ada mengatakan demikian. Kita hanya insan biasa yang tidak mempunyai apa-apa kelebihan. Jadi kita harus ingat yang mana kita ini tidak sempurna insan untuk kita menilainya. Kita sedaya mungkin cuba melakukan yang terbaik untuk pasangan kita gembira bila bersama kita. Kita juga harus ingat yang kita hanya hamba Allah yang tidak sempurna untuk menjadi insan yang cemerlang, gemilang  dan terbilang tetapi kita mampu mencuba kearah itu. Yakin keatas diri sendiri. Itu yang lebih penting.
            Dengan cinta juga, jika ikhlas diri kita dicintai dengan ketulusan hati in sha allah hati dan tuntutan nafsu kita akan cuba ditunaikan oleh pasangan kita. Nafsu disini yang dimaksudkan ialah nafsu yang tidak merosakkan akidah kita sebagai umat islam. Contohnya, jika kita dalam satu masa iaitu dari pagi hingga ke petang pasangan kita lupa membuat panggilan kerana tiada masa untuk buat demikian, maka dengan itu sidia akan melakukan bila ada masa lapang disebelah malam dan sanggup korbankan masa tidur yang lapan jam kepada dua jam dan ada juga  tak sempat tidur kerana masing-masing melayan nafsu kerinduan yang teramat sangat rindunya. Kononnya ler kan. Disini juga boleh dikategorikan masa untuk bergayut didahan rindu diatas pokok asmara selama mana yang kita mampu lakukan . Walaupun lewat menghantar berita kepada kita tetapi sidia tetap melakukannya untuk menjaga hati dan perasaan kita. Perasaan risau akan timbul jika sidia tidak menghantar perkhabaran dimana kita pun nanti akan meroyan  seketika tetapi tidaklah sampai dimasukkan ke Hospital Bahagia tau. Meroyan seketika  dimana ianya dapat dikawal melalui akal yang bijak. Sidia yang menyayangi kita, penat tahap gaban pun akan terus lakukan apa yang kita kehendaki kerana satu sebab iaitu sayang. Kadang-kala sidia sendiri termasuk kita pun tidur tidak cukup 8 jam. Masing-masing berkorban untuk menunaikan nafsu sendiri. Begitu besarnya pengorbanan kita dan sidia demi sebuah ikatan  percintaan yang harmoni dan bahagia. Dalam masa yang sama juga kita terlibat sama dalam masalah kekurangan tidur dan rehat yang tidak mencukupi. Masalah kesihatan pun akan menyusul nanti.  Ada juga kadang-kala kita minta masa 3 jam untuk sidia luangkan masa untuk kita berkeudara bersamanya tetapi dalam tidak kesedaran tetap melakukan lebih dari masa yang ditetapkan sehingga 6 jam bergayut didahan asmara. Kiki.. Tak menahan tu!!. Semuanya kerana penangan cinta. Masa itu lah kita perlu topup. Satu hari lebih kurang RM 10.00 per malam dimana boleh berkeudara lebih kurang 6 jam itupun jika anda memakai talian Celcom sama Celcom. Kalau nak jimat lagi pakai ler Digi. Panggilan percuma lak kan kan. Betul tak? Apa lagi dah macam-macam tip saya bagi untuk anda gunakan untuk melepaskan rindu yang terpendam. Hahaha tak menahan kan kan. Cinta yang ikhlas yang mampu lakukannya. Kalau cinta hanya permainan jangan harap anda ingin lakukan demikian. Tepuk dadat anya hati!! Dalam percintaan apa yang anda inginkan.
            Jika kita memberi atau menerima cinta itu dengan ketulusan hati yang satu yang sanggup berkongsi rasa maka kita akan dapat apa yang kita inginkan. Ikhlas kita memberi ikhlas kita menerima. Cinta dan airmata   memang  tidak mampu dipisahkan. Kadang-kala airmata adalah madu dan racun dalam percintaan. Renung-renungkan.


Sentuhan Pena :
Nurulizza Binti Hj Ab Karim

Hanya Mampu Tersenyum


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Takkan Pisah



:: Takkan Pisah::

Jangan tinggalkan aku sendirian
Berjanjilah wahai mahkota pujaan
Selagi nyawa dikandung badan
Kuatkan diri menghadapi dugaan

Mahkota pujaan idaman hati
Berjanjilah kemana kau pergi
Kau akan membawa diriku ini
Bersamalah kita bersatu menghadapi badai

Berusahalah kita mencari keredhaanNya
Agar kita terpelihara daripada dosa
Cinta kita cinta dariNya jua
TanpaNya kita tidak mungkin bersama

Jangan tinggalkan diri aku
Selagi diri ini kau perlu
Aku tetap setia bersamamu
Menyemai cinta yang direstu

Wahai kekasih wahai pujaanku
Terbayang-bayang dirimu selalu
Diri ini terlalu merinduimu
Bilakah kita dapat bertemu

Tidak kenal erti jemu
Sentiasa pula aku menunggu
Menanti hari, hati bersatu
Bersatulah kita andai direstu

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kau Kasih Aku Sayang


:: Kau Kasih Aku Sayang::

Selembut sutera aku dimanja
Ditatang bagaikan puteri raja
Sentiasa hadirnya sinar mentari
Menyinari alam indahnya bumi

Merindui dirimu sudah pasti
Tiada kata mampu diluahi
Mendiamkan diri andai diingati
Mengajar diri mengawal nafsu duniawi

Jujur kukatakan dari hati
Dirimu kini bertakhta dihati
Tidak mampu menipu lagi
Hanya dirimu yang kuingini

Terasa bahagia kau sentiasa ada
Mendampingi diriku insan biasa
Tiada apa pun yang dibanggakan
Hati yang satu impikan kebahagian

Kau kasih, aku menyayangi
Janganlah kau khuatiri lagi
Sekali kau menghampiri, selamanya kau didekati
Selagi aku dihati, selamanya kau dicintai

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kau Bertakhta DiHati




:: Kau bertakhta di Hati ::

Hadirmu bak selembut bayu
Membawa sinar hati yang sayu
Hadirmu jua membawa cahaya
Merubat hati yang nan terluka

Izinkan aku hadir dalam hidupmu
Izinkan aku menghuni hatimu
Izinkan aku mencintai dirimu
Izinkan jua aku merawat dukamu

Aku puisi kau melodi
Bersama kita saling menyanyi
Aku merpati kau sang bayunya
Bertemu selalu sentiasa bersama

Ku gembira disamping dirimu
Aku dibelai dan dimanja olehmu
Nasihatmu untukku sungguh bererti
Mengajarku jadi muslimah sejati

Oh Tuhan! satukanlah cinta kami ini
Semarakkan lagi api kasih sayang kami
Jangan pisahkan hati kami
Kepadamu Ilahi kami pohoni

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Keranamu



:: Keranamu::

Gelora ombak kembali tenang
Kesepian hati kini dihuni
Curahan kasih mekarnya sayang
Keriangan diri kini dimilikki

Turunnya hujan membasah bumi
Keindahan pelangi kembali lagi
Mekarnya bunga di halaman hati
Menghiasi halaman yang sunyi sepi

Terukir senyuman sebalik misteri
Senda gurauan semakin serasi
Usik-mengusik sudah rasmi
Terlupa seketika gundahlah hati

Dikau kekasih pujaan hati
Wasatiyyah diri memikat hati
Lemah -lembut budi bicara
Bila menjauh hati terseksa

Mekarnya bunga dihampiri kumbang
Setianya mereka saling bersama
Dimana bunga disitulah kumbang
Hasrat dihati ingin bahagia

Cetusan Hati : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Aku Mahu Dia



:: Aku Mahu Dia ::
Jika keterlanjuran kataku ini
Nukan niat untuk menyakiti
Ini hanya sekadar memperingati
Dirimu disana amat dicintai

Kesempurnaan diri bukan pilihan
Keimanan diri menjadi keutamaan
Tiket kesempurnaan menuju kebahagian
Melayari hubungan tanpa pendustaan

Mentari kerinduan kian meninggi
Tidak mampu aku tangani
Kerasionalan emosi perlu ditajami
Tersilap langkah membinasakan diri

Wahai sayang penghuni hati
Suara merdu pengubat diri
Keserasian diri makin menghampiri
Hidup bersama itulah yang dihajati

Kala dirimu dilanda duka
Ingin saja aku laluinya
Biarkan ragamu gembira sentiasa
Kongsi bersama bahagia menjelma

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Wangian Cintamu





:: Wangian Cintamu::

Indahnya saat melayari cinta
Terbuai alunan seindah melodi
Nyanyian cinta antara kita 
Melakar impian secantik mimpi

Terkaku diri mendengar alunan
Gemersik syahdu nyanyian jiwa
Cintaku ini bukan permainan
Lahir dihati ingin bersama

Wahai pujangga pemilik hati
Ingin daku memilikimu
Terselit hati indahnya mimpi
Hilangmu seketika resah bertamu

Pujangga hati mekar mewangi
Kasihmu kuterima mengindahkan jiwa
Kau disana aku disini
Jauhnya jarak menjalin cinta

Gembiranya hati tidak terkata
Hadirnya dirimu mengisi kekosongan
Senyumanku mekar tergegarnya ketawa
Syurga duniawi telah kurasakan

Hanya satu impian dihati
Ingin bersamamu menikmati keindahan
Mengecapi impian kurnian Ilahi
Semoga cintaku dan cintamu akan disatukan

Cetusan Hati : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cerpen 2: INDAHNYA RAMADHAN KALI INI!!




CERPEN: Indahnya Ramadhan Kali Ini !!
KARYA   : Nurulizza Hj Ab. Karim

            “Alhamdulillah, kita diberi kesempatan pada tahun ini untuk menyambut bulan Ramadhan  Al Mubarak yang penuh dengan kenikmatan” kata Dania kepada rakan sebiliknya iaitu Jannah. “Ye lah Dania, kita saling mengenali antara satu sama lain semenjak kita di semester satu lagi dan aku rasa bersyukur sangat bertemu dengan kau dan menjadi sahabat kau”. Dania dan Jannah merupakan  mahasiswi  dalam jurusan Pengajian Islam semester akhir di Universiti Kebangsaan Malaysia. Mereka mula berkawan semenjak mereka menghadiri minggu orientasi dan dalam masa yang sama mereka mengambil bidang pengajian yang sama malah mereka juga  rakan sebilik antara satu sama lain. Berbagai-bagai rintangan dan dugaan yang mereka harungi bersama. Mereka saling dokong-mendokong antara satu sama lain.
Dimana saja Dania pergi pasti Jannah ada bersama. Mereka diibaratkan “bagai aur dengan tebing”, dimana saja pasti bersama dan sekiranya  salah seorang daripada mereka disakiti mereka akan  bersama-sama saling sokong-menyokong  atau bantu-membantu menghadapi musuh yang cemburu dengan keakraban antara mereka. “Cubit peha kiri, pasti peha kanan terasa”, begitulah ikatan  persahabatan mereka.
            “Jannah, cuti pertengahan semester apa perancangan kau ye”? soal Dania kepada sahabat karibnya. “Aku tak pastilah Dania. Aku nak balik kampong, ayah dan mama aku tiada. Mereka pergi mengerjakan umrah”. Dania berfikir sejenak. Kalau ajak Jannah pulang ke kampong halamannya kira ok juga kan. “Jom !ikut aku balik kampong ye Jan. Disana nanti aku bawa kau jalan-jalan makan angin dikampung aku. Al maklumlah , kau kan orang bandar mana pernah merasa hidup suasana kampong”. “Bagus juga cadangan kau kan. Dapat juga aku perolehi pengalaman nanti dan manalah tau kan jodoh aku dengan orang kampong”, sambil berangan seketika.  Jannah merupakan anak orang berada. Beliau anak tunggal. Ayah dan ibu merupakan penjawat awan yang berjawatan tinggi. Hidupnya mewah  dan kaya dengan kasih sayang yang diberikan oleh orang tuanya. Segala kemahuannya akan dituruti oleh orang tuanya selagi ianya tidak tersasar daripada ajaran islam yang sebenar. Itulah kelebihan Jannah walaupun anak orang kaya tapi beliau tidak sombong dengan apa yang dimilikinya dan sentiasa berusaha merendahkan diri dan taraf hidupnya sama saja dengan rakan yang lain. Orangnya kecil –molek, berbudi bahasa, lemah –lembut dan segala yang diinginkan oleh seorang lelaki untuk dijadikan dia seorang isteri memang lengkap pakejnya. Sebenarnya didalam hati Dania berhajat ingin cuba mendekatkan sahabatnya ini dengan abang kandungnya yang nombor dua iaitu Mohammad Hafiz. Dania merupakan anak bongsu daripada 5 orang adik beradik. Sifat manja anak bongsu begitu menyerlah. Walaupan Dania anak bongsu tetapi beliau dididik dengan penuh kesederhanaan dimana keluarganya tidak terlalu memanjainya dengan kemewahan yang melampaui batas supaya akhlaknya tidak terpesong daripada ajaran islam yang sebenar.
            Hari yang dinanti telah mengunjung tiba dimana Jannah  pulang ke kampung Dania untuk menghabiskan cuti pertengahan semester . mereka pulang ke kampung dengan menaiki bas. Perjalanan untuk sampai ke kampung Dania mengambil masa lebih kurang  lapan jam. Mereka bertolak dari stesen bas Jalan Duta pada pukul 10 malam dan tiba di Langgar, Kedah lebih kurang pukul 8 pagi. Mohammad Hafiz iaitu abang kedua  Dania telah menunggu seawal pagi dan menjemput mereka  ke destinasi seterusnya. Kali pertama, Mohamamad Hafiz melihat Jannah, hatinya sudah tertawan dengan kecantikkan yang dimilikinya dan sikap lemah lembut yang ada pada diri Jannah. Sedaya-upaya Hafiz menahan godaan perasaan untuk mengelakkan ianya disedari oleh Dania.  “Bagaimana perjalanan kau orang tadi, ok tak?”, soal Hafiz kepada adiknya iaitu Dania. “Alhamdulillah ,semuanya berjalan lancar cuma si Jannah ini mengalami pening seketika mungkin dia tak biasakan diri menaiki bas”. “ Mungkin,  Jannah tak makan kot masa dalam perjalanan”,kata Hafiz. “Tak adalah abang Hafiz, Jannah ini memang jarang makan, apa lagi pada waktu malam memang kita tidak digalakkan untuk menjaga kesihatan.” Dania ,menyampuk seketika, “Jomlah kita sarapan! perut dah mula menyanyikan lagu ini abang”. Amboi! Dania bukan ke tadi kau dah makan roti gardenia perisa jagung masa dalam bas tadi, tak kenyang lagi?”. Aku memang ler kenyang, cuma aku risaukan kau yang dari malam tadi tak makan, tu aku ajak abang Hafiz ini pergi minum dulu lagipun bila lagi kita nak ketuk dia kan kan”. “Dah lah jangan gaduh-gaduh jom kita pergi sarapan dulu dikedai Mak Enon”, balas Hafiz. Jannah dan Dania memesan nasi lemak kerang dan air milo kesukaan mereka manakala Hafiz memesan  dua keping roti canai dan air horlicks kesukaan beliau. Mohammad Hafiz berumur 38 tahun dan merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya. Dalam umur begini, dia masih lagi mencari calon isteri. Bukan beliau tidak mempunyai calon tetapi selepas putus tunang, pintu hati beliau tertutup untuk mencari seorang isteri. Hafiz yakin seandai ada jodonya dengan  seorang keturunan Hawa sejauh mana pun dia cuba mengelak satu hari beliau akan memperolehi jua seorang isteri. Dan mintalah pertolongan  ( kepada Allah ) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembayang ; dan sesungguhnya sembayang amatlah berat kecuali kepada orang yang kusyuk; Surah Al- Baqarah ayat 45. Mohammad Hafiz menyerahkan dirinya kepada Allah s.w.t untuk menentukan jodohnya.  Sabar dan solat selalunya menjadi banteng kekuatan kita dalam menempuh segala musibah dan menghindarkan diri kita daripada tergoda dengan hasutan syaitan durjana. Jannah juga menyerahkan jodohnya kepada Allah. Seandainya jodoh dia datang cepat atau lambat dia akan tetap menerima.
            Jannah tinggal dikampung halaman Dania selama seminggu dan dalam percutian pertengahan semester masanya  dihabiskan di Langgar, Kedah. Langgar merupakan sebuah pekan kecil yang terletak diantara Pokok Sena dan Bandar Alor Setar.  Disini juga sebanyak 99%  penduduknya adalah keturunan Melayu Islam. Ayah Dania juga merupakan seorang Imam di Masjid Bukit Langgar. Disana, beliau banyak menimba pengalaman yang tak pernah dirasai sebelum ini. Jannah  dan Dania menyambut bulan ramadhan tahun ini di Langar, Kedah. Segala kenangan Jannah menyambut ramadhan kali ini  di kawasan perkampungan yang aman dan damai. Malah suasana yang indah iaitu di kawasan kampung yang dipenuhi dengan bendang sawah. Hijau dan tenang pemandangan di kampung Dania. Merasai solat terawikh bersama penduduk kampung disini dan dapat mengeratkan slaturahim sesame insan. Sepanjang beliau disana abang Mohammad Hafiz lah yang menjadi pemandu pelancong mereka. Semua tempat yang Jannah lawat di Langgar telah pun dibawa oleh abang Hafiz dan juga adiknya Dania juga tidak ketinggalan untuk mengiringi mereka bagi mengelak fitnah daripada orang kampung. Al maklumlah kalau hidup berkampung ini tak boleh kita tersalah langkah nanti jadi buah mulut orang untuk bercerita. Sepanjang masa abang Mohammad Hafiz bersama Jannah, ada satu perasaan kecil yang sukar dijangka oleh hatinya sama ada dia benar-benar mencintai Jannah atau menyayangi Jannah sebagai seorang adik. Kegelisahan melanda hati dan gelora jiwa menyerang Hafiz. Antara pengalaman Jannah yang tidak dapat dilupakan ialah kali pertama turun ke sawah. Jannah merasa gembira bila kali pertama jejak kaki ke bendang sawah. Jannah berlari-larian anak dibendang sambil memetik untaian padi muda di bendang. Rasa bagaimana lututnya dinaiki  pacat. Masa itu abang Hafiz yang menolongnya untuk membuang pacat yang melekat. Dalam masa itu, debaran hati Jannah berdebar-debar saat mata mereka bertentangan. Jannah merasai sesuatu.  Apa sebenar perasaan yang hadir kala itu? Dia masih lagi mencari jawapan yang pasti.
            Masa berlalu dengan begitu pantas. Jannah tidak sedar yang cutinya di Langgar telah pun tamat.  Malam sebelum Jannah dan Dania pulang ke Universiti  untuk meneruskan pengajian akhirnya disana, tetiba Hafiz datang menemuinya di pondok ditepi sawah tempat ayah dan ibu Dania  menghilang kepenatan setelah melakukan kerja-kerja penuaian padi dan sebagainya. “ Assalammualaikum Jannah.Seorang je ke? Mana Dania?”  soal Hafiz. “ Waalaikumusalam. Alahai! terperanjat Jannah ingat sapa tadi. Abang tak keje ?”. Hari ini abang cuti. Besok Jannah akan pulang ke universiti kan?”.  tanya, Hafiz . “Ye ,abg!. Sebelum Jannah pulang  abang ingin meluahkan sesuatu kepada Jannah yang abang sudah mula mencintai diri Jannah semenjak kali pertama kita  bertemu lagi. Pada mulanya abang tak pasti dengan perasaan apa yang abang milikki ini sehingga satu hari berlakunya kejadian dimana kaki Jannah digigit pacat. Dari situ abg menyedari yang abang memang betul-betul mencintai Jannah pada pandangan pertama walaupun Jannah sedia maklum yang abang ini pernah gagal dalam percintaan. Allah Itu  Maha Kaya. Hadirkan Jannah dalam hidup abang”. Jannah terkejut terkaku seketika. Tidak menyangka mereka  berdua mempunyai satu perasaan yang sama. Mungkin Hafiz cinta pertama Jannah manakala dipihak Hafiz, Jannah  merupakan cinta kedua selepas dia menghadapi kegagalan dalam percintaan pertama. Tanpa mereka perasaan perbualan mereka diintip Dania yang kebetulan lalu di tempat perbualan mereka dipondok rehat  ayah dan emak Dania setelah penat melakukan kerja dibendang. Didalam hati Dania panjatkan kesyukuran yang niat dia hendak menemukan Jannah dengan abang Hafiz telah dimakbulkan oleh Allah s.w.t. Dania tidak perlu bekerja keras untuk melalukannya kerana hati abang Hafiz sudah pun bercantum dengan hati Jannah. Gembira tidak terkata. Hafiz dan Jannah menjalinkan percintaan di dalam bulan ramadhan al-mubarak dimana bulan yang mulia ini adalah bulan  yang penuh dengan keberkatan. Pintu Neraka ditutup dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya untuk hambaNya memperolehi keberkatan dan pahala yang setimpal dengan ibadahnya dan ada  satu hari dimana satu malam yang penuh dengan keistimewaan yang boleh disamakan dengan  seribu bulan iaitu malam Lailatulqadar yang dikatakan berlaku sepuluh malam terakhir dan juga Al- Quran di turunkan pada bulan ini . Kamu  ( wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman  kepada Allah ( dengan sebenar-benar iman): (Surah Al-Imran : 110) . Firman Allah S.W.T :  “Sesungguhnya kami ( Allah) telah menurunkan Al-Quran pada malam Qadar”. Wajah Jannah sentiasa ceria dan terukir senyuman yang indah dibibir kala hati yang sunyi telah dihuni oleh insan istimewa.
            Hari yang dinantikan telah pun tiba. Tibalah saat perpisahan pasangan yang sedang dilambung cinta iaitu  Jannah dan abang Hafiz. Walaupun ada kesedihan dihati masing-masing tetapi mereka bersyukur pada bulan ramadhan ini mereka telah dipertemukan untuk menjalinkan percintaan. Sebelum pulang dan menaiki bas untuk pulang ke Universiti ada pesanan yang akhir yang ingin disampaikan oleh Hafiz kepada buah hati tercinta iaitu Jannah. “Jannah, abang harap cinta yang baru berputik  diantara kita jagailah ia dengan mengikuti syariat islam dan kalau boleh jangan kita lari daripada landasan yang ingin kita tujui. Membina cinta dan kasih sayang antara kita kerana Allah S.w.t dimana Dia yang menggerakkan hati kita untuk merasa nikmat saling mencintai dan dicintai. Abang harap cinta yang terjalin ini berkekalan dan diakhiri di jinjang pelamin dan seterusnya hingga ke Jannah (syurga). Sama-samalah kita berdoa untuk sampai ke situ ye sayang”. Tiada kata yang mampu diluahkan oleh Jannah betapa besarnya harapan abang Hafiz terhadap percintaan ini. “Abang, in sha allah Jannah akan menjaga batas-batas pergaulan dalam hubungan kita ini dan Jannah harap abang mencintai Jannah kerana Allah dan bukan apa yang Jannah milikki hari ini. Semua kelebihan  yang kita milikki tidak akan kekal lama abang. Semuanya pinjaman semata-mata. Seandainya, ditarik balik kelebihan yang kita milikki satu hari nanti kita perlu redha kerana itu adalah ketentuan dariNya”. Hafiz hanya mampu tersenyum apabila mendengar luahan hati Jannah. “ Dan tidaklah bagi lelaki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasulnya telah menetapkan satu ketetapan  akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka”.( Al- Azab: 36). Kita sebagai seorang mukmin kena redha apa yang telah kita perolehi kerana ianya telahpun ditakdirkan untuk kita. “ Dan janganlah kamu irihati terhadap apa yang dikurniakan oleh Allah  kepada sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang-orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan bagi wanita pun ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah  sebahagian daripada kurniaNya. Sessungguhnya  Allah Maha Mengetahui segala sesuatu “. ( An Nisaa’: 32).
            Masa berlalu begitu pantas. Tanpa Jannah dan  Dania sedari mereka telah pun berjaya menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda  Pengajian Islam selama 4 tahun  di Universiti Kebangsaan Malaysia.  Jannah telah pun bekerja sebagai seorang Ustazah di Sekolah Menengah Kebangsaan  Aminuddin Baki manakala Dania telah pun ditempatkan mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Langgar, Kedah. Masing-masing telah pun mempunyai kerja yang tetap dan mampu menyara kehidupan berkeluarga. Percintaan antara Jannah dan abang Hafiz berjalan dengan lancar tanpa sebarang  badai yang melanda.  Setelah  tiga tahun Jannah memegang jawatan sebagai seorang Ustazah, Hafiz telah menghantar  rombongan meminang untuk meminang Jannah. Selama setahun Jannah menjadi tunangan kepada Mohammad Hafiz Bin Saad. Syukur kepada Ilahi yang mereka telah pun mempunyai pertalian yang kuat walaupun hanya mampu mencecah lima puluh peratus sahaja. Hafiz masih lagi tiada hak  keatas  Jannah. Hari yang dinantikan telah pun tiba. Getaran dijiwa melanda keatas kedua-dua bakal mempelai. Menanti saat untuk disatukan setelah  3 tahun menjalinkan hubungan percintaan.
            “ Aku terima nikah Nur Jannah Alisya Binti Mohd Khir  dengan maskahwinnya dua ratus lima puluh ringgit tunai”, lafaz yang telah Hafiz lafazkan dihadapan ayah mertuanya . Ayah mertuanya sendiri telah menikahkannya.Majlis berjalan dengan lancar. Akhirnya, Jannah sah menjadi milik Mohammad Hafiz Bin Saad dengan sekali lafaz sahaja. Teratak  damai telah menjadi saksi ijabkabul berlangsungnya majlis mereka. Tiada kata yang mampu diluahkan oleh pasangan mempelai selain panjat syukur kepada yang Maha Esa. “ Jika kamu menghitung nikmat Allah ,nescaya kamu tidak  dapat ( tidak mampu ) menghitungnya”. ( Surah Ibrahim: 34) Majlis mereka sehari sebelum tibanya bulan ramadhan mereka telah pun disatukan dengan ikatan pernikahan.Alhamdulillah, sayang kita sudah saling dimilikki dan memilikki antara satu sama lain. Semoga rumah tangga yang terbina ini akan berkekalan hingga akhir hayat kita dan berdoa semoga kita memiliki anak yang soleh dan solehah untuk mendoakan kesejahteraan kita sekiranya kita tiada lagi didunia ini”. Luahan hafiz kepada isteri tercintanya. Panggilan nama telah bertukar secara automatik setelah halal untuk memilikki Jannah. Jannah terharu dengan kata-kata yang didengari daripada mulut suami tercinta. Hanya mampu mengalirkan airmata kegembiraan bertapa bertuahnya dia memiliki Hafiz. “ Abang, in sha allah sayang akan cuba menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali kepada anak-anak kita nanti. Sekiranya, ada kekurangan sayang dalam melayari rumah tangga kita abang berhak menegur dan mengajar  sayang bagaimana  untuk kita memperolehi kebahagian dalam rumah tangga kita”. Kata Jannah kepada suami tercinta. Mereka menjalani kehidupan suami isteri dengan aman dan bahagia. Selepas setahun mereka melayari hidup sebagai suami dan isteri mereka telah dikurniakan anak kembar. Kelahiran anak kembar mereka juga pada bulan ramadhan iaitu jatuh  pada 15 ramadhan .Percintaan mereka bermula pada bulan ramadhan, majlis perkahwinan selang sehari sebulum ramadhan dan memperolehi cahaya mata juga pada pertengahan ramadhan. Keberkatan bulan ramadhan telah pun mereka perolehi daripada Allah s.w.t.Seorang lelaki dan perempuan yang diberi nama Nurul Hafizza Binti Mohammad Hafiz dan Mohammad Hafizan Bin Mohammad Hafiz. Kegembiraan terserlah setelah lahirnya pasangan kembar tersebut  dan melengkapkan lagi hubungan percintaan dan bukti kasih sayang antara satu sama lain.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kemunculan Ramadhan, Rahmat Ilahi



:: Kemunculan Ramadhan, Rahmat Ilahi::

Hadirnya ia setahun sekali
Membawa rahmat dari Ilahi
Didalamnya penuh kenikmatan tersendiri
Terlalai diri ridak mampu perolehi

Bersihkan jiwa sucikan hati
Mengajar kita muasabah diri
Hilangkan sifat hasad dengki
Ukhwah terbina ikatan terpatri

Mencari rahmat janganlah jemu
Keberkatan hidup bahagialah diri
Lakukan sesuatu janganlah memberitahu
Tuluskan hati, untukmu Ilahi

Kesabaran jiwa menguji hati
Mampukah diri menghadapi derita
Mengharungi godaan kenikmatan duniawi
Sesuci hati bahagialah jiwa

Hasil Nukilan : Nurulizza Hj Ab Karim
Hanya Mampu Tersenyum

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS